mandag 14. september 2009

Valg '09


Så var dagen atter kommet hvor det var tiden for stortingsvalg i vårt langstrakte land. Men for første gang siden fylte 18 år, vurderte jeg i år å la være å stemme. Ikke av latskap, men som en protest mot valgkampens overfladiskhet, generalisering og partienes manglende evne og vilje til å ta standpunkt. Jeg anser meg selv som en gjennomsnittlig politisk interessert person. Jeg engasjerer meg i saker som jeg føler betyr noe for meg, men jeg sitter ikke i timesvis og nileser de forskjellige partiprogrammene.

Når jeg da ønsker å navigere i den politiske jungelen, søker jeg etter enkle kart og veibeskrivelser. Dette føler jeg at denne valgkampen har vært eksepsjonelt dårlig til å tilby. Jeg har sett en del debatter på TV, jeg har lest en del i media på nett og papir, og jeg har besøkt de respektive partienes hjemmesider. Over alt er det samme visen, ”Norge trenger forandring, alt er så gale, og vi skal gjøre Norge til et bedre sted bare du stemmer på oss”. Javel, vel og bra det da, men mine spørsmål står fremdeles i stor grad ubesvart.

- Hva trenger å forandres?
- Hva er så gale?
- Og hva i alle dager skal akkurat dette partiet gjøre for å forandre tilstanden etter de to foregående spørsmålene?

Jeg er kanskje vanskelig og obstanasig nå, men det jeg vil ha er en oversikt over hvilke saker jeg gir min støtte til med min stemmeseddel. Og aller helst vil jeg ha denne oversikten fra en upartisk, objektiv tredjeperson, som kan oppsummere de forskjellige partiene uten å dømme, uten å komme med all den svadaen som valgkampen ellers har vært preget av. Jeg ønsker at noen kan stille konkrete spørsmål, og kreve konkrete svar, slik Bjørnar Dahl gjorde i valgsendingen fra Oslo fengsel (les mer på NRK). Dette var valgkampens høyepunkt for min del, når politikerne faktisk ble stilt til veggs av en debattmotstander som ikke var politiker, men en person som kjenner så alt for godt på kroppen hva politikernes politikk faktisk fører til. Ja til flere slike debatter, ja til direktesnakk om politiske spørsmål! Jeg håper bare politikerne som deltok her fikk en liten tankevekker i ettertid, at deres standpunkt (vinglete eller bastante) faktisk påvirker oss som lever i dette landet.

Så når jeg gikk til stemmelokalet idag, hadde jeg fremdeles ikke bestemt meg, selv om jeg hadde funnet ut at det å avstå fra å stemme egentlig ikke var et valg for min del. Jeg skulle stemme, om det så var blankt. Rett utenfor stemmelokalet traff jeg på en ”stemmetigger”. Klokken seks på kvelden valgdagen står det jommen meg en person og vil gi meg stemmeseddelen til Rødt før jeg i det hele tatt har gått inn i lokalet. Greit nok, jeg var fremdeles usikker på hva jeg skulle stemme, og sikkert flere med meg, men hva i alle dager forventet denne personen å oppnå med dette? Den eneste grunnen jeg kan se for meg at noen faktisk tar imot en stemmeseddel fra ”stemmetiggeren”, er at vedkommende allerede hadde bestemt seg for å stemme Rødt, og hadde puttet samme seddel i urnen uavhengig av utdelingen på utsiden. Jeg som usikker stemmegiver kommer ikke umiddelbart til å kaste av meg all tvil og spontant bestemme meg for å stemme på Rødt bare fordi jeg har fått en seddel, og en som allerede har bestemt seg for hva han eller hun skal stemme kommer ikke til å ombestemme seg og heller stemme på Rødt fordi han eller hun fikk en papirlapp i hånden to minutter før stemmeavgivning. Total meningsløs bortkasting av tid for ”stemmetiggeren” spør du meg.

On a side note, det har ikke vært noe godt år for domenehaiene som sikkert håpet å tjene godt på valget. Et kjapt whois-søk på norid på domenene valg09.no, valg2009.no, stortingsvalg09.no og stortingsvalg2009.no, viser at lykkejegerne har begynt å kjøpe domenene allerede i 2005... Lykke til med å kvitte dere av med dem, jeg så valg09.no ligge til salgs til rundt 15000,- for noen dager siden. Og nå er det for sent ;) Men domenene er kjøpt opp helt frem til valg13.no, så jeg synes staten gjorde en god prioritering i 1999 når de rett og slett kjøpte domenet valg.no. Så kan haiene svømme rundt med tallene, mens hoveddomenet bare ler :p

Det var dagens valg-rant, nå skal jeg snart sette meg til i godstolen og se på litt valgsendinger.

Godt Valg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar